Ako jazdiť bezpečne, ak je na ceste ľad ?

Jazda na zľadovatenej ceste patrí k najnáročnejším situáciám, ktorým môže vodič čeliť. Bezpečné zvládnutie takejto jazdy si vyžaduje správne návyky.

Správanie vodiča na zľadovatenej ceste

Zníženie rýchlosti

Na zľadovatenej ceste je dôležité znížiť rýchlosť a vyhnúť sa prudkému zrýchľovaniu, brzdeniu či zatáčaniu. Nižšia rýchlosť poskytuje viac času na reakciu.

Plynulé ovládanie vozidla

Všetky pohyby (otáčanie volantu, brzdenie, pridávanie plynu) musia byť plynulé. Ostré zmeny smeru, náhle brzdenie, brzdenie v zákrute, rýchla akcelerácia zapríčiňuje stratu trakcie, šmyk vozidla a výrazné zníženie ovládateľnosti vozidla. Takéto správanie môže viesť k nehode. Volant držte pevne oboma rukami, aby ste mohli reagovať na prípadne zmeny smeru. Venujte sa šoférovaniu a nenechajte sa rozptyľovať napríklad telefónom. Môže odviesť vašu pozornosť a vy nemusíte byť schopný dostatočne rýchlo zareagovať na vzniknutú situáciu na ceste.

Dostatočný odstup

Na klzkej ceste je brzdná dráha výrazne dlhšia. Odporúča sa udržiavať minimálne dvojnásobný odstup od vozidla pred vami v porovnaní s jazdou na suchej vozovke. Dĺžka brzdnej dráhy, pri kvalitných zimných pneumatikách s dostatočným dezénom, je na poľadovici pri rýchlosti 30km/h až 57 metrov. Pri rýchlosti okolo 90km/h je to približne 200m. A pri rýchlosti 130km/h je to až cca 650m. Myslite na to najbližšie, keď budete stláčať plynový pedál v poľadovici.

Predvídanie a vnímanie povrchu

Všímajte si lesklé plochy na ceste, ktoré môžu byť pokryté tzv. čiernym ľadom (ľad je takmer neviditeľný). Znížte rýchlosť, ak sa blížite k mostom, tieňom stromov alebo zatáčkam, kde sa môže ľad tvoriť častejšie.

pri smyku n

Typy šmykov a ako ich zvládnuť

Nedotáčavosť (strata priľnavosti predných kolies)

Príčina: Najčastejšie sa stáva, keď vodič vojde do zákruty príliš rýchlo alebo pridá plyn v nesprávnom momente. Predné kolesá strácajú priľnavosť a vozidlo smeruje mimo zákrutu, pokračuje priamo.

Čo robiť?
Jemne zložte nohu z plynu, uvoľnite plyn. Nechajte predné kolesá znovu získať priľnavosť. Zníženie výkonu motora pomôže predným kolesám opäť získať priľnavosť.
Držte volant pevne a vyvarujte sa panickým pohybom, ktoré môžu stratu kontroly len zhoršiť.

Čo nerobiť?
Neotáčajte prudko volant.
Vyhnite sa brzdeniu. Prudké brzdenie môže situáciu len zhoršiť.

Pretáčavosť (strata priľnavosti zadných kolies)

Príčina: Zadná časť vozidla začne unikať do strany, najčastejšie pri prudkom zatočení alebo zrýchlení v zákrute na klzkej vozovke.

Čo robiť?
Jemne otočte volant do smeru šmyku, aby ste vyrovnali auto, a nebrzdite. Ak zadok vozidla uniká doprava, natočte volant mierne doprava.
Uvoľnite plyn, zníženie rýchlosti pomôže stabilizovať auto. Ak je to nevyhnutné brzdite, ale len veľmi jemne.

Čo nerobiť?
Neotáčajte volant do opačného smeru, tj. nesnažte sa prudko meniť smer akým sa pohybuje vaše auto.
Nepridávajte plyn a prudko nebrzdite.

Kombinovaný šmyk (strata priľnavosti všetkých kolies)

Príčina: Vzniká pri prudkých manévroch, keď predné aj zadné kolesá strácajú trakciu.

Čo robiť?
Znížte rýchlosť uvoľnením plynu (nie brzdením) a snažte sa vyrovnať auto pomocou minimálnych, plynulých pohybov volantu.
Nepanikárte. Sústreďte sa na zmenu podmienok a postupné získanie kontroly.

Zvládanie pretáčavého a nedotáčavého šmyku je výborne vysvetlená aj v tomto článku: Pretáčavý a nedotáčavý šmyk: Aký je medzi nimi rozdiel?

Čo ešte môže na zľadovatenom povrchu nastať

Blokovanie kolies pri brzdení

Ak nemáte ABS, prudké brzdenie zapríčiní blokovanie kolies. Ak dôjde k zablokovaniu kolies, vozidlo stráca ovládateľnosť. Pri šmyku vo vozidle bez ABS, len jemne uvoľnite tlak na brzdový pedál, prípadne skúste brzdiť prerušovane. Autá, ktoré nájdete v B2B AUTO zvyčajne nie sú staršie ako dva roky, týmpádom disponujú všetkými modernými technológiami vrátane ABS.

Strata trakcie pri zrýchľovaní

Ak sa kolesá pretáčajú a auto nedokáže zrýchliť, pustite plyn a zľahka skúste pridať znova. Použite vyšší prevodový stupeň, ak je to možné.

Ako moderné technológie pomáhajú pri šmyku?

ABS (Antilock Braking System=protiblokovací systém bŕzd)

Zabraňuje zablokovaniu kolies pri brzdení, čo umožňuje vodičovi ovládať smer jazdy aj počas núdzového brzdenia.

ESP (elektronický stabilizačný systém)

Automaticky rozpoznáva stratu kontroly nad vozidlom a pomáha korigovať šmyky automatickým brzdením jednotlivých kolies a znižovaním výkonu motora.

ASR (systém kontroly trakcie)

Zabraňujú pretáčaniu kolies pri zrýchľovaní, čo je užitočné na klzkom povrchu.

Adaptívny tempomat a asistent jazdy v pruhu

V pokročilých vozidlách dokáže monitorovať situáciu pred autom a automaticky upraviť rýchlosť, čím znižuje riziko nehody.

Zimné pneumatiky a tlakový monitor (TPMS)

Správne pneumatiky s primeraným tlakom zlepšujú trakciu a znižujú riziko šmyku.

Jazda na zľadovatelej ceste si vyžaduje sústredenie, plynulé ovládanie a schopnosť reagovať na nečakané situácie. Kombinácia správnych vodičských návykov, kvalitného školenia (napríklad v škole šmyku) a využitia moderných technológií môže významne zvýšiť vašu bezpečnosť. Ak máte vozidlo z dlhodobého prenájmu, napríklad od B2B AUTO, môžete si byť istí, že moderné technológie a kvalitný servis vám poskytnú potrebnú istotu aj na tých najnáročnejších cestách.

Máte záujem o prenájom či požičanie auta?

Náš vozový park obsahuje osobné motorové vozidlá v prevedení Sedan, Hatchback, Combi, SUV, prípadne Minivany. Kontaktujte nás a určite si vyberiete.